Tilvenning og overganger

Her finner du oversikt over gjennomføring av tilvenning ved oppstart, og overganger mellom barnehager og mellom barnehage og skole.

Plan for oppstart i barnehagen

Det er en stor overgang for barn å begynne i barnehagen, og vi samarbeider derfor tett med foreldrene for at barnet skal få en god start og bli trygg på oss ansatte og barna i barnehagen. Trygghet er det viktigste grunnlaget for at barnet skal trives, lære og utvikle seg godt videre.

Nye barn og foreldre er velkommen til å besøke barnehagen noen ganger før barnet begynner, både ved å besøke uteområdet vårt på ettermiddager og helger, og ved å komme på besøk til oss inne enkelte dager i ukene før oppstart.

Ved oppstart vil barnet få en primærkontakt som er tett på i den første tiden, både for å trygge barnet og for å sikre god kommunikasjon og informasjon til foreldrene. Primærkontakten gjennomfører oppstartssamtale med foreldrene i løpet av de første ukene.

Barnets behov styrer hvor mange dager og timer som brukes på tilvenningen, men som utgangspunkt har vi denne planen:

Dag 1

Kl. 09.00-11.00. Foreldrene er nær, sitter på gulvet og lar barnet utforske avdelingen, lekene og de nye menneskene i eget tempo. Hvis barnet virker trygt kan han/ hun ta hvilen sin her, med foreldre og primærkontakt i nærheten.

Dag 2

Ca. 2-5 timer. La barnet være litt alene med primærkontakten dersom det virker som han/ hun er trygg nok og klar for det. Foreldrene viser tydelig at de går, sier ha det, vinker, og kommer tilbake litt senere, kanskje etter 20-30 minutter hvis alt går greit. Primærkontakten kan legge barnet når det er tid for hvil dersom barnet virker trygg nok til det, med foreldrene like i nærheten.

Dag 3

Foreldre og primærkontakt avtaler hvor lenge foreldrene skal være sammen med barnet før de tar avskjed. Vi anbefaler at barnet får litt kortere dager de første dagene han/ hun er i barnehagen alene hvis det er mulighet for det, da det er mange inntrykk som skal prosesseres og barnet gjerne blir raskere sliten. Foreldrene må være tilgjengelig på telefon.

Plan for overgang barnehage - skolen:

• Vi har skoleklubb ukentlig
  • Vi gjennomfører felles tur til grillhytta sammen med Val grunnskole en gang i måneden gjennom hele året.
  • Vi har felles tradisjoner- og arrangement sammen med Val grunnskole jevnlig gjennom året
  • Vi gjennomfører tilbakemeldingsmøte og fagmøte med lærere og rektor på Val grunnskole
  • Det arrangeres førskoledager på skolene barna skal begynne.
  • Vi har overgangssamtaler med framtidig lærer for barna. Informasjonen som formidles er samtykket av foreldrene gjennom et overgangsskjema som foreldrene signerer.
  • Nærøysund kommune har en egen rutinebeskrivelse for overgang barnehage – skole som alle kommunens barnehager og skoler følger: (https://www.naroysund.kommune.no/_f/p5/i406a3f0d-9e27-4289-8a13-9565637c3b22/rutinebeskrivelse-for-overgang-barnehage-skole-og-sfo-naroysund-kommune-1.pdf).

Plan for overganger mellom barnehager:

Gjennomfører overgangssamtale med ny/ gammel barnehage etter samtykke fra foreldrene.