Velkommen til oss!

Vi er en liten privat barnehage som ligger fint plassert midt på området til Val skoler. Alle barna går sammen på ei avdeling, men deles inn i grupper etter alder og behov. Vi nyter godt av å ha kort veg til mange fasiliteter, som grillhytte, idrettshall, stall og fjøs, naturlekeplass og flere fine skogsområder. Vårt barnehagemiljø skal være preget av nestekjærlighet, likeverd og mestring.

Vi tilhører Preg barnehager AS (tidligere NLM- barnehagene AS), og har utvidet kristen formålsparagraf. Vår visjon er: Sammen om å sette verdifulle spor.

Hos oss ønsker vi at alle skal få oppleve ubetinget kjærlighet, vite at de er skapt av Gud og kjenne at de er unike og verdifulle, og med Jesus som forbilde ønsker vi å møte alle med respekt og toleranse.

Barnehagen vår er bygd i massivt tre, uten plast eller andre kunststoffer, og var den første i sitt slag da den sto ferdig høsten 2016. Vi har 25 plasser for barn i alderen 0 - 6 år, og lokalene våre er lyse og luftige med flere mindre rom som innbyr til variert og god lek i grupper.

Uteområdet består av et område med trær og lyng, og et flatere parti med brostein. Oppe mellom trærne har vi to lekehus og en robåt i tre som er et alle tiders utgangspunkt for kreativ rollelek. Det kan også jaktes etter frosk og insekter. Nede på flata er det god plass for å sykle og kjøre traktor, leke regelleker som "alle mine kyllinger", eller sparke fotball.

Like utenfor gjerdet vårt har vi en naturlekeplass med gode muligheter for aktiv motorisk lek. På jordene rundt oss beiter sauer, kyr og kalver, og hestene har sine luftegårder like ved. Vi besøker dyrene på beite, og slår av en liten prat med hestene når vi går forbi. Ganske ofte tar vi også turen bort til fjøset, og hilser på kalver, kyr, okser, sauer og geiter.

Vi liker å følge med når traktorer kjører forbi, og tar gjerne turen bort til jordene for å se på slåttonn. I grønnsakskassene våre dyrker vi gulrøtter, sukkererter, poteter og jordbær, og i vinduskarmene står tomat- og agurkplanter. Etter innhøsting benyttes grønnsakene i matlaging.

Vi har fokus på faglig utvikling, og gjennomfører utviklingsarbeid i regi av Preg barnehager og regional ordning for kompetanseutvikling (REKOM).